Søkemotormarkedsføring for bedrifter
Søkemotormarkedsføring har blitt en stadig viktigere del av bedrifters bruk av mediepenger. Kort fortalt handler søkemotormarkedsføring om 2 hoveddeler, nemlig betalt søk og organisk søk. Betalt søk er for eksempel Google Adwords, Yahoo Search Marketing, Bing, Kvasir eller ADA.
Organisk søk – Søkemotoroptimalisering
Når man snakker om organisk søk, så tenker man som regel på søkemotoroptimalisering. Ettersom Google har over 90% markedsandel når det gjelder søkemotorer, er det normalt å søkemotoroptimalisere nettsider hovedsaklig rettet mot Google. Dersom nettsiden din rangerer godt i Google er det også svært sannsynlig at den vil rangere godt i andre søkemotorer, da de andre søkemotorene forsøker å kopiere Google på best mulig måte.
Søkemotoroptimalisering er en tilnærming til søkemotormarkedsføring som har langsiktige perspektiver. Dersom man forsøker å oppnå en god rangering i Google sitt søk så er det viktig å tenke langsiktig og lage en plan for hvilke søkeord man skal optimalisere på. Ofte kan det være hensiktsmessig å ikke nødvendigvis velge de søkeordene man tenker først på, fordi konkurransen som regel er svært høy for de mest sentrale søkeordene. Dersom man fokuserer på «long tail» søkeordene, så vil man fort kunne oppdage at man vil få minst like gode resultater ved å fokusere på disse søkeordene. Dette fordi man ser raskere resultater og i mange tilfeller er også ROI (eller konverteringsraten) svært mye høyere på disse søkeordene.
Betalt søk – Google Adwords
Fordelen med betalt søk (Google Adwords) er at du kan være tilgjengelig med ditt budskap mer eller mindre umiddelbart. Du kan også justere budskapet du ønsker å formidle enkelt og greit. Med betalt søk betaler du kun per klikk (eller også CPM om man ønsker det) Dette betyr at du ikke betaler for annet enn de som virkelig er interessert i ditt budskap.